Trocadéro
Systems AB
|
|
Vanliga frågor (FAQ) Har du själv en fråga - e-posta den till oss. Du får svar med e-post. Är frågan av allmänt intresse publiceras den också här. ***************************************************************************************************************** Jag vill flytta programmet och alla klientdata till en annan dator - hur gör jag? Det finns flera sätt att göra detta. Här är det enklaste och snabbaste: Gör först en kopia av hela biblioteket Trocadéro - vanligtvis finns det på sökvägen C:\Program\Trocadéro. Du kan använda en CD, men bäst är ett s.k. fickminne. Du ska inte kopiera innehållet i biblioteket utan själva biblioteket. Resultatet ska bli att du har ett bibliotek på ditt fickminne (eller CD) som heter Trocadéro. Sedan måste du köra din installations-CD på den nya datorn och installera programmet från början. När installationen är klar startar du utforskaren och letar upp programmet - om du inte ändrat adressen så är det samma som ovan - C:}Program\Trocadéro. RADERA DETTA BIBLIOTEK! Kopiera sedan dit biblioteket Trocadéro från ditt fickminne (eller CD). Klart! När du startar programmet är allt som på den gamla datorn. ***************************************************************************************************************** När jag stänger programmet får jag ett meddelande: "Kontrollerar programstatus". Vad betyder det? Programmet söker efter uppdateringar på vår server. Det kan gälla nya momsregler eller nya procentsatser som ska användas för skattedeklarationen, nya skattetabeller och annat. Om det finns sådant, får du ett meddelande om detta nästa gång du startar programmet. Du får själv välja om du vill hämta uppdateringarna. Vill du inte att programmet ska gå ut på Internet, kan du stänga av funktionen. Välj Inställningar > Uppdateringar i menyn. "Automatiskt" är vält som standard. Klicka istället på "Manuellt via WorkShop". Du får en förklaring hur det fungerar och programmet söker sedan inte efter uppdateringar på eget initiativ. ************************************************************************************************* Jag vill skriva in timmar och pris, men det finns bara ett fält att skriva i. Har jag gjort något fel? Programmet kan ställas in för att använda antal och styckepris - eller bara belopp. Inställningen görs i Inställningar > Grundinställningar. Kryssrutan <Antal och styckepris används inte> ska i ditt fall inte vara förkryssad. Du får då tre kolumner men fyller bara i två av dem - antal och styckepris - summan fylls i automatiskt. *************************************************************************************************************** Kan jag skicka fakturor med e-post? Ja det går bra, men fakturorna ser då lite annorlunda ut och du kan inte redigera utseendet. Till exempel saknas ramarna och eventuell logotyp. Det blir ändå en snygg faktura. För att göra det, ska du högerklicka på utskriftsknappen när fakturan är klar. Om du har ett program som kan skapa pdf-filer, till exempel Adobe Acrobat, är det ett annat sätt. E-posten skickas dock inte av programmet, men du kan skapa en fil som går att bifoga till e-post. Utseendet blir exakt samma som vid en vanlig utskrift. Välj Inställningar > Formulär/Blanketter och öppna den blankett du använder. Välj Skrivare i Arkiv-menyn och ange ditt pdf-program som skrivare, t.ex. Adobe PDF Writer. Inställningen slår igenom bara på just detta formulär. Övriga skrivs ut som vanligt. *************************************************************************************************************** Kan jag använda programmet i nätverk? Om du har en nätverksversion går det garanterat bra. Nätverksversionen kan du köpa som komplement till den vanliga versionen. Den kostar lika mycket - det blir alltså dubbla priset. Ingen begränsning i antalet nätverksanvändare. Du kan köpa dem tillsammans men du kan också komplettera med nätverksversionen senare. Naturligtvis går det att få igång programmet på olika datorer i ett nätverk även med den vanliga versionen, men risken finns för dubbla fakturanummer och andra konflikter. Inga garantier lämnas för sådan användning. *************************************************************************************************************** Jag jobbar inom byggsektorn och ska fakturera med "omvänd moms". Är det något särkilt jag ska göra? Med programmet följer ett särskilt fakturaformulär avsett för just detta. Du kan använda det för alla dina fakturor eller bara för fakturor till vissa, utvalda kunder. Du kan också använda det temporärt för någon enstaka faktura. Utförlig info finns i kapitlet "Moms" i handboken (klicka på <Hjälp>). *************************************************************************************************************** |
Skicka e-post till tellus@trocadero.se med
frågor eller kommentarer om den här webbplatsen.
|